الگوریتم های گوگل برای تولید محتوا مجموعه ای از سیستم ها و چک لیست های پیچیده و در عین حال قانونمندی هستند که برای رتبه بندی و سنجش محتوا مورد استفاده قرار میگیرند.
تولید محتوا که از آن به عنوان بازاریابی محتواهایی هم یاد میشود یکی از مهمترین عواملی است که میتواند به موفقیت کسب و کارهای دیجیتال کمک شایانی کند. به عبارتی میتوان گفت تولید محتوا متنی یکی از مهمترین بخشهای سئو محسوب میشود که تاثیر بسیار زیادی روی دریافت رتبه و ترافیک یک وب سایت دارد.
اگر به ترتیب لیست شدن وب سایتها پس از جستجوی یک کلید واژه توجه کنید، احتمالا این سوال برای شما پیش خواهد آمد که چه معیارهایی باعث میشود تا یک محتوا رتبه خوبی دریافت کند؟ یا به عبارت دیگر الگوریتمهای گوگل برای تولید محتوا کدامند؟
در این مطلب تصمیم داریم به بررسی فاکتورهای تاثیرگذار بر رتبه محتوا بپردازیم و اطلاعات لازم را در این باره بیان کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
الگوریتمهای گوگل چیست؟
منظور از الگوریتم گوگل مجموعهای از الگوریتمها و فرآیندهای پیچیدهای است که برای رتبهبندی یک صفحه مورد استفاده قرار میگیرند. این الگوریتمها به صورت دائم بروزرسانی میشوند و صفحات مختلف سایت را بررسی میکنند. سپس با توجه به فاکتورهای مختلف سایت مانند سرعت بارگذاری، رضایت کاربردی، کیفیت محتوا و دیگر فاکتورها صفحات را رتبهبندی میکنند.
برخلاف تصور عموم الگوریتمهای گوگل قانون یک دستورالعمل ساده ندارند که طبق آن عمل کنند بلکه سیستمی چند بعدی و پیچیده هستند.
چه عواملی بر رتبهبندی الگوریتم جستجوی گوگل موثر است؟
یکی از مهمترین سوالاتی که نیاز است به آن پاسخ دهیم این است که چه عواملی بر رتبهبندی الگوریتم جستجوی گوگل موثر است؟ یا به عبارت دیگر چه فاکتوری باعث میشود تا برخی از محتواها به رتبههای بهتری در گوگل دست یابند و برخی دیگر خیر؟
در ادامه به معرفی چندین مورد از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رتبهبندی الگوریتم جستجوی گوگل خواهیم پرداخت. این عوامل عبارتند از:
کیفیت محتوا
یکی از مهمترین فاکتورهایی که در هنگام رتبهبندی صفحات بسیار مورد توجه گوگل قرار میگیرد، کیفیت محتوا است. شما بدون تولید محتوا با کیفیت نمیتوانید به رتبههای خوبی در گوگل دست یابید. اگر به رتبههای اول تا سوم گوگل توجه کنید، همگی دارای محتواهایی خوب و با کیفیت هستند.
ارتباط محتوا
بسیار مهم است که محتوا تولید شده با کلید واژههای استفاده شده مرتبط باشد. به عنوان مثال اگر قصد دارید در رابطه با چرخ گوشت صحبت کنید باید از کلمات کلیدی مربوط به این حوزه استفاده کنید تا الگوریتمهای گوگل شما را تشخیص داده و به محتوایتان رتبه دهد. نمیتوان انتظار داشت بدون استفاده از کلمات کلیدی مرتبط رتبه خوبی در گوگل به دست آورید.
کاربرپسند بودن محتوا
یکی از مهمترین فاکتورهایی که در رتبهبندیهای اخیر در الگوریتم های گوگل بسیار به آن پرداخته شده، کاربرپسند بودن محتوا محتوا است.
برای تولید یک محتوای کاربرپسند نیاز است خود را جای کاربر قرار دهید و سپس تولید محتوا کنید. خواننده انتظار دارد با اتمام خواندن متن شما بتواند به تمامی سوالاتی که در ذهن دارد، پاسخ دهد.
تجربه کاربری
فاکتورهایی مانند سرعت بارگذاری صفحه، طراحی کاربرپسندانه سایت، امکان سرچ پیشرفته و … از عوامل مهمی هستند که میتوانند روی رضایت کاربر از انتخاب سایت شما برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز تاثیر گذاشته و موجب دریافت رتبه خوب در گوگل شوند.
بک لینکها
منظور از بک لینک، لینکهایی است که از دیگر وب سایتها به سایت شما داده میشود. دریافت لینکهای ارجاعی بیشتر از سایتهای دیگر کمک میکند تا بتوانید رتبه بهتری در گوگل به دست آورید.
معرفی تمامی الگوریتمهای گوگل به زبان ساده
همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، گوگل دارای یک سری الگوریتم مشخص است که با کمک آنها محتواها را رتبهبندی میکند. برخی از این الگوریتمها که به صورت رسمی توسط گوگل معرفی شدهاند عبارتند از:
● الگوریتم Helpful Content Update
الگوریتم گوگل Helpful Content Update یکی از مهمترین الگوریتمهایی است که بر رتبهبندی محتواها نظارت میکند. این الگوریتم بیشتر به محتواهای منحصر به فرد و خلاقانه رتبه میدهد.
● الگوریتم Link Spam Update
الگوریتم Link Spam Update صفحات دارای لینک اسپم و تقلبی را شناسایی کرده و به صفحاتی که لینکهای طبیعی دریافت کردهاند، رتبه میدهد.
● الگوریتم برت (BERT)
الگوریتم برت (BERT) یکی از مهمترین الگوریتمهای گوگل محسوب میشود که بر ارتقای هوش مصنوعی گوگل تمرکز بسیاری دارد.
● الگوریتم پاندا (Panda)
الگوریتم پاندا (Panda) مسئول بررسی کیفیت محتواها و یونیک بودن آنها است و به محتواهای دارای این ویژگیها رتبه میدهد.
● الگوریتم پنگوئن (Penguin)
اگر صفحات شما بک لینکهای با کیفیت دریافت کرده باشد، الگوریتم پنگوئن به صفحات رتبه میدهد.
● الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)
این الگوریتم مسئول پردازش مفاهیم کلمات کلیدی است.
● الگوریتم PageRank
این الگوریتم صفحات گوگل را بر اساس کیفیت و تعداد لینکهای ورودی رتبه میدهد.
● الگوریتم کبوتر
رتبهبندی جستجوهای محلی و نحوه نمایش آنها توسط الگوریتم کبوتر مشخص میشود.
● الگوریتم رنک برین
الگوریتمی بر پایه هوش مصنوعی برای نمایش بهترین نتایج بر اساس جستجوی کاربر است.
سخن پایانی
در این مطلب از مجله رایکا سئو به بررسی الگوریتمهای گوگل برای تولید محتوا پرداختیم و گفتیم که چه فاکتورهایی باعث میشود تا یک محتوا بتواند رتبه خوبی در گوگل به دست آورد.
سوالات متداول درباره تولید محتوا
هزینه محتوانویسی براساس فاکتور های مختلفی مانند حیطه مورد نظر، عمومی و یا تخصصی بودن محتوا و… مشخص می شود.
برای استعلام قیمت دقیق محتوانویسی یونیک با ما تماس بگیرید.
این مورد نیز با توجه به حوزه مورد نظر متفاوت است، اما بطور کلی در رایکا حداقل زمان لازم برای نوشتن محتوای شما بر اساس الگوریتم های گوگل 24 ساعت می باشد.